Thursday, January 8, 2009

God Is Good!!!



Shalom rakan2 semua,
Apa khabar semua? Lamanya saya tidak update blog ni..dah setahun! hehe....hmmm...busy lah lately. Tapi hari ini saya luangkan sedikit waktu untuk menulis sesuatu untuk rakan2 semua. Disini saya ingin berkongsi tentang kebaikan Tuhan dalam hidup saya dan keluarga sepanjang 2008.

Pada akhir tahun 2008, saya dan suami berpindah ke Miri for good. Sepanjang tempoh sebelum, semasa dan selepas perpindahan, semuanya terjadi menurut kehendak Tuhan. Saya percaya Tuhan sudah menyediakan segala sesuatu bagi kami before hand. Segalanya berlaku tanpa kami sedari. Bayangkan betapa Tuhan memberi kekuatan bagi saya untuk apply secara online sehingga Dia memberi kelulusan untuk saya berpindah. Bukan senang sebenarnya saya pindah kerana saya tidak mempunyai alasan yang kukuh misalnya mengikut suami atau sudah membeli rumah. Sungguh Tuhan itu baik..Dia menjawab doa kami.

Kerana kebaikan Tuhan, Dia juga memberikan kami rakan2 yang sangat baik. Disaat kami buntu memilih jalan mana yang harus kami pilih, rakan2 kami lah yang banyak memberi nasihat. Bukan itu saja, hampir semua orang disekeliling kami juga banyak membantu kami. Dari kerani di pejabat sekolah saya sehinggalah rakan2 di Gereja Grace.

Ketika proses barang2 dan kereta kami dipindahkan ke dalam kargo untuk dibawa balik ke Miri, seorang rakan saya menawarkan keretanya untuk kemudahan kami. Masa itu, beliau balik ke Sabah untuk bercuti. Dia risau kami tidak ada transport untuk bergerak kerana dia juga sudah mengalami masalah yang sama ketika baru berpindah dari Sabah. Saya sangat terharu..saya berkata, Tuhan, engkau sungguh baik bagi kami. Rakan saya ini juga sering mengatakan "saya akan selalu berdoa untuk kamu dan keluarga". Saya kagum kerana walaupun dia berlainan agama tapi dia masih mendoakan saya.

Sewaktu menguruskan perpindahan saya, terlalu banyak prosedur yang harus saya lakukan. Saya berasa sedikit tertekan kerana masa yang semakin singkat. Saya harus kesana dan kesini untuk prosedur tersebut sehingga saya pernah regret kalau saya tahu semua ini, saya tidak akan memohon berpindah. Suami saya memberi kata2 semangat dan mengatakan jangan risau, semua ini adalah rencana Tuhan. Disaat itu juga, Tuhan menghantar satu email melalui seorang hamba Tuhan mengatakan dalam segala hal, Tuhan tidak akan membiar kita sendirian. walaupun disaat2 akhir. Ya! Benar sekali!!! Saya berasa lega bila satu ketika Ps Joe melawat kami dan memberi kekuatan bagi kami. Ps Joe berkata, jangan khuatir, Tuhan pasti tolong. Selepas itu, semua prosedur dapat saya laksanakan dengan cepat dan lancar! Thank God for sending great people to us. Halleluyah! God is good!

Kami sepatutnya balik ke Miri pada 20/12/2008 (Sabtu), somehow kami tukar flight ke 21/12/2008 (Ahad) atas alasan tertentu. Bila saya renungkan semula, semua itu adalah rencana Tuhan. Bukan kebetulan kebaktian hari Ahad ditunda kerana ada Karnival Krismas Grace. Tuhan memang sudah merencanakan kami akan dihantar ke KLIA oleh Bro Jerry, Alip dan Emma. Kalaulah ada ibadah hari tersebut sudah tentu kami akan menaiki Limo KLIA :) dan tidak dapat berpisah di KLIA. Masa2 terakhir tu yang mahal sebenarnya. Thanks to bro Jerry, Ibu Pastor Alip dan Miss Emma (Babe) :)

Barang2 kami dijadualkan sampai ke Miri selepas 3 minggu seperti kebiasaannya... believe it or not barang2 kami tiba di Miri lebih awal dari jadual sebenar. 2 minggu 2 hari sahaja... :) Halleluyah!! semua barang2 dalam keadaan baik dan selamat termasuk kereta. Kami menumpang di rumah parents in-law saya buat masa ini. Juga bukan kebetulan, ada rumah kosong untuk kami meletakkan semua barang2 kami juga. Semuanya sudah disediakan Tuhan. Halleluyah! God is good!

Saya ditempatkan di sebuah sekolah yang agak terpencil di bandar Miri. Sebelum ini saya sedikit risau kalau2 sekolah ini jauh dan melalui perjalanan yang sukar, ternyata ia hanya 15km sahaja dari rumah kami. Jalanraya ke sekolah ini juga sangat lengang dan tidak akan 'menensyenkan' kepala dengan traffic jam seperti di bandar Miri. Halleluyah! God is good!

Itulah kebaikan Tuhan dalam hidup kami. Sedar atau tidak sedar DIA hadir dan menjawab doa kami. Disaat anda menyerahkan seluruh hidupmu kepada Nya, Dia pasti mendengar dan menolongmu. Tuhan tidak pernah terlambat malah akan datang tepat pada waktunya.

Terima kepada semua rakan2 seiman yang terus menyokong kami dalam doa kalian. Kami doakan kalian juga diberkati dengan lebih berkelimpahan di tahun 2009 ini. Amen!

Selamat Tahun Baru 2009! Tuhan memberkati semua!

Regards from us:
Tres & Alvin (Miri)



"Sebab TUHAN, Dia sendiri akan berjalan di depanmu, Dia sendiri akan menyertai engkau, Dia tidak akan membiarkan engkau dan tidak akan meninggalkan engkau; janganlah takut dan janganlah patah hati" (Ulangan 31:8)

1 comment:

Mizz Coki said...

Tres, so glad to hear that u're safe and happy now. He is great and He is good, He is always there for us. I always believe in His companion and friendship.

Friends come in many forms. Some of them are annoying and some are so sweets. But He always shows that He's the best for me.

I'm trying my best to be a good Christian, a better one this year.

Amen.